Ahojte baby!
Rozhodla som sa trochu venovať téme, ktorá síce je spojená s beauty bloggerstvom, ale predsa odráža iný postoj a rozhodne iné riešenia.
Asi sa všetky zhodneme v tom, že dnešná doba je neskutočne uponáhľaná. Nikto nemá na nič čas a všetko musí byť rýchlo. Áno, verím, že možno posledný rok nás trochu zastavil a uvedomili sme si, čo je skutočná hodnota života. Napriek tomu, internetové obchody takmer vybuchli a kuriéri sa išli zblázniť. Takže? Týka sa to teda všetkého, od „fast food“ až po „fast fashion“. Určite ste si v poslednej dobe všimli, že o “fast fashion” či ekológiu sa zaujíma čoraz viac ľudí, ktorým to nie je jedno a zameriavajú sa na zodpovedné správanie a kvalitu. Na YouTube nájdeme čoraz viac videí o tom, ako si zostaviť minimalistický šatník, ako ho sezónne obmienať, ako nakupovať a koľko toho vlastne mať. To je jednoznačne skvelý krok vpred. Avšak mrzí ma to, že kozmetika sa týmto spôsobom veľmi nerieši, hoci je to takisto veľký problém. Nerieši sa to možno preto, lebo kozmetika nám doma nezaberá až toľko priestoru ako oblečenie, a tak to ľudia často prehliadajú.
V posledných rokoch sme zaznamenali nárast trendov na sociálnych sieťach, ktoré podporujú nadmernú spotrebu kozmetických produktov, napríklad rôzne “beauty hauls”. Zlá správa je, že hoci všetko to je príjemná pastva pre oči, táto mentalita má negatívny vplyv na spôsob, akým nakupujeme.
Priznajme si, koľkokrát sme si v nákupnom centre kúpili nové tričko, sveter alebo šaty, len preto, že nás očarila obrovská nálepka -50%? „Veď predsa tričiek, či šiat nie je nikdy dosť! Tento sveter je celkom pekný a navyše ušetrím!“ Podobne je to aj s kozmetikou. Je úžasné to, že máme stále nové a nové možnosti. Je úžasné, že sa AJ kozmetika vyvíja. Avšak zamyslíme sa, aké obrovské množstvo kozmetiky sa produkuje a koľko limited editions sa ročne predstavuje. Určite sa vám stalo, že ste prišli k stojanu v drogérií a pomysleli ste si, že to je super cute, má to nádherný farebný obal, úžasne to vonia, a tak ste sa rozhodli zukúpiť si produkt.
A tu je jeden z hlavných problémov. Plasty. Alebo skôr obaly. Tie musia vyzerať príťažlivo, dizajnovo a luxusne, inak medzi ostatnými produktami nevyniknú. Najlepším materiálom pre kozmetické firmy sú predsa plasty, ktoré im umožňujú vyhrať sa s dizajnom. Plastové obaly znižujú výrobné a prepravné náklady výrobcov, ponúkajú dostupnú cenu pre spotrebiteľov, uľahčujú používanie kozmetických výrobkov. Všetka takáto kozmetika prispieva ku svetovému problému, ktorým sú plasty a ktoré častokrát putujú do oceánov. Všetky podobné vlastnosti, ako sú žiarivé obaly, vás majú pritiahnúť k danému produktu a vnuknúť myšlienku, že teraz to tu je, musím si to kúpiť, pretože sa to môže vypredať. Chceme sa obklopovať vecami, ktoré sú pekné a pútavé pre naše oči. Po príchode domov si však uvedomíme, že produkt, ktorý vyšiel 3 eurá, vôbec nevyzerá tak skvele, o kvalite ani nehovoriac. Alebo naopak si pomyslíme: “Veď keď to nebude spĺňať moje očakávania a nároky, aspoň to nebolo drahé a predsa o nič nejde.” V skutočnosti ide o veľa. Problém nastávu tu, kedy takéto produkty jednoducho vyhadzujeme.
Pravdou je, že nepotrebujeme extra produkt na každú príležitosť. To čo hlásajú reklamy je, že všetko to potrebujeme. Do podvedomia nám dávajú, že potrebujeme korektor na kruhy pod očami, na červené miesta, iný korektor na vyrážky, podkladovú bázu, make up, extra bronzer, rozjasnovač, púder, tiene na oči, ficačný gél na obočie. Pokiaľ ide o pery, najlepšie je najprv urobiť peeling, potom naniesť podkladovú bázu, rúž (najlepšie dva odtiene, aby sme vytvorili dokonalý ombre efekt) a nakoniec samozrejme nesmie chýbať lesk pre extra žiarivosť. Milióóóóóóny a milióny produktov. Vôbec nechcem týmto spôsobom utočiť na ľudí a blogerov, ktorý sa zaujímajú o kozmetiku, pretože sama k nim patrím a, úprimne, neviem si predstaviť deň bez nejakého kozmetického alebo skin care produktu. Vďaka kozmetike alebo starostlivosti o pleť si môžete dopriať naozaj dobrý relax a odpočinúť si. Kozmetika má obrovské množstvo dobrých stránok a mnohým ľuďom taktiež pomáha napríklad pri liečbe akné, pri sebavedomí a ďalších problémoch. Pre mnoho dievčat je to nejaká zaužívaná rutina, kedy sa ráno prebudia, počas raňajok sa nalíčia a vyrazia do práce či do školy. Na tom nie je nič zlé. Čo však tým chcem naznačiť?
Položte si otázku: “Koľko kozmetických produktov používam počas jedného dňa? A čo počas týždňa či mesiaca?” Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, počas roku sa nám v kúpeľni nahromadí naozaj slušná zbierka kozmetiky. Väčšina dievčat a žien zo svojej zbierky reálne používajú polovicu. Napriek tomu je počet líčidiel, masiek, hydratačných krémov či púdrov oveľa vyšší. Tie ostatné si kúpili iba z nejakého nutkavého pocitu. Čím to je? Ja sama sa snažím vyberať si naozaj kvalitnú kozmetiku (ako môžete vidieť aj v mojich článkoch), ktorá hlása určité hodnoty a nepropaguje reklamné statusy typu "kúp, kúp, kúp". Vždy si dvakrát premyslím, ak si idem niečo kupovať. Či už je to oblečenie, alebo kozmetika, snažím sa vyerať si veci, ktoré 100% využijem a budú mi slúžiť na dobrý účel.
Takmer každý mesiac sme svedkami uvedenie nových produktov. Častokrát sa stáva, že kozmetická značka prichádza s limitovanými edíciami a produktmi, ktoré sú práve trendy. Ich úlohou je naviazať na pobláznenie niektorým z moderných fenoménov, vypredať a odísť zo scény. Vidíme rôzne dúhové paletky, rozjasňovače, modré riasenky, zelené rúže ktoré na nás volajú zo všetkých strán a máte pocit, že možno by som v tom vyzerala fakt dobre a cool. Kúpite si to, použijete možno dvakrát (je to predsa trendy), založíte do poličky a neskôr vyhodíte.
Všetky poznáme totiž to, že si nejaký produkt zakúpime iba pod tlakom súčasných trendov s pocitom, že to vyzerá naozaj krásne, hoci vieme, že dookola nosíme iba nude odtieň rúžu. Kupujeme si veci, ktoré už dopredu vieme, že nie sú úplne v súlade s našou komfortnou zónou, že sa nám to ani veľmi nepáči. Je to lacné, neviem síce, kde to budem nosiť, no je to trendy a nosí sa to, takže si to kúpim. Áno, takto zmýšľa veľmi veľa dievčat. Ak podľahneme tajekto impulzívnej kúpe niekoľkokrát ročne, zrazu zistíme, že máme množstvo vecí, ktoré nepotrebujeme a nevyužívame.
Podobne, ako pri oblečení, keď nám ráno behajú myšlienky, že si nemáme čo oblicť, hoci máme plnú skriňu, podobne je to aj pri kozmetike. Môžeme mať 300 produktov, no koniec koncov siahneme po tých, ktoré používame denno-denne. Mám obľúbenú riasenku, obľúbený púder aj obľúbený rúž a používam hlavne to. Ďalšia vec, ktorá je viac našou chybou, ako chybou kozmetického priemyslu, je to, že často si my, ženy, neuvedomujeme podobnosť odtieňov. Ako príklad uvediem rúže. Prídeme domov s novým rúžom, máme veľkú radosť, no zároveň zistíme, že máme ďalšie tri s podobným odtieňom. Hoci je samozrejme, že rozdiel vidíme, iní ľudia si to absolútne nevšimnú. Vlastne sme si to zadovážili úplne zbytočne. Vidíme reklamy, ktoré nám sľubujú revolúciu a to, že takýto rúž tu ešte nebol. Takýmto spôsobom sa nám doma iba hromadia veci a po nejakom čase už vlastne ani nie sú použiteľné.
Viem, že aj ja som súčasťou problematiky „rýchlej kozmetiky“ a netvárim sa, že nie. Svet nám poskytuje luxus voľby, tak prečo by sme sa tvárili, že to nepotrebujeme, keď to môžeme mať. Mali by sme si však uvedomiť, koľko sa toho musí spotrebovať na hromadu takýchto produktov. Krásny make-up sa dá vytvoriť aj pomocou pár kvalitných produktov, ktoré sú šetrné k prírode a predovšetkým k nám. Stavte na originalitu. Každá z nás je jedinečná, originálna. Hoci nie v každom prípade sa dá vyhnúť spotrebe plastových obalov, čo je pochopiteľné, no na rad prichádza ďalšie riešenie - obmedzenie nákupov. Naša zbierka nepotrebuje nový kozmetický produkt každý miesiac. Všetci spoločne by sme sa mali zamyslieť nad tým, čo kupujeme a ako tú konkrétnu vec využijeme. Pri kúpe novej nude paletky sa opýtajme sami seba, kde si myslíme, že môže byť táto paletka tak o rok? Ak je pravdepodobné, že bude plávať niekde v océane, lepšie bude, ak ju vrátime späť na poličku. Módny priemysel je len jednou sférou, kde môžeme spraviť krok k udržateľnosti. Tou druhou je práve aj beauty odvetvie, ktoré má takisto čo doháňať.
Na záver vám ešte prikladám krátky list beauty značiek, ktoré aj v súčasnosti testujú na zvieratách:
Avon
Rimmel London
Estée Lauder
Maybelline
La Roche-Posay
L'Oreál
Clarins
Mac
Victoria's Secret
Ak hľadáte slovenskú značku, ktorá vám bude vyhovovať a bude v súlade so všetkými potrebami, prečítajte si o kozmetike ANNEMARIE BÖRLIND.
O makeup som sa začala zaujímať niekedy koncom základky. Začala som asi tak, ako každá — stačil mi jeden korektor a riasenka. Ale keď som sa dostala do sveta sociálnych sietí, začala som sledovať aj beauty bloggerky. Jedno video za druhým bola niečia makeup collection — zásuvky plné produktov, stovky rúžov, desiatky paletiek, štetcov a štetcov. Mňa to ovplyvnilo natoľko, že som niekoľko mesiacov väčšinu svojho vreckového a zárobku z brigády dávala len na kupovanie kozmetiky; a teraz, keď sa ohliadnem späť, tak sa len chytám za hlavu 😅😅 Dnes vlastním len pár produktov — makeup, púder, bronzer, ceruzku a riasenku, ktoré používam každý deň, a potom tri rúže, po ktorých siahnem skôr výnimočne. Ale veľmi ma teší, že si túto tému otvorila, o fast beauty sa vôbec nikde nehovorí, pritom by aj na tento problém mala byť upriamená pozornosť 😅
OdpovedaťOdstrániťSIMPLYBERENICA — Facebook Page — READ ABOUT "EASY SWAPS FOR PLASTIC FREE KITCHEN"
Ďakujem aj jaa. :) Teší ma, že to takto vnímaš a napísala si úplnú pravdu. Určite by sa to malo dostať do povedomia viacerých ľudí, pretože človek naozaj nepotrebuje veľa - menej je viac. Navyše, jednoducho milujem pocit, ak môžem jeden produkt využiť na viac spôsobov. :D
Odstrániť